Smart Brevity – czym jest i jak działa?

Trwa wojna o uwagę – mówi CEO Axiosa Jim VandeHei.

screen z https://www.axioshq.com/smart-brevity

Być może mignęła Ci informacja o tym, że Axios został kupiony przez Coxa za 525 milionów dolarów. Axios, czyli istniejące od 5 lat przedsiębiorstwo medialne, które stało się znane m.in. z innowacyjnego podejścia do opisywania historii.

Nie znajdziesz tam długich artykułów, raportów, esejów czy analiz, a krótkie, zwięzłe informacje, które pod każdym względem są uproszczone, a często połowa tekstu to wypunktowane bullet pointami zdania z krótką konkluzją na końcu.To celowy zabieg, który został wręcz opatentowany przyjmując nazwę Smart Brevity®. Można ją przetłumaczyć jako “Inteligentna zwięzłość”. To właśnie jeden z wyróżników tej marki, która zyskała bardzo dużą popularność.

Smart Brevity to innowacyjne narzędzie podawania wiadomości (w serwisie internetowym oraz w newsletterach), choć – można by rzecz – banalne w swej prostocie. Jednak nikt wcześniej nie wpadł na to, by stosować takie założenia na tak dużą skalę i jeszcze odpowiednio je opatentować tworząc z tego produkt eksportowy.Axios właśnie tak zrobiło. Na stronie axioshq.com czytamy:

Spędziliśmy lata badając dane, naukę i trendy konsumenckie i widzieliśmy, że większość ludzi to osoby:

– przytłoczone – sprawdzają wiadomości 70-400 razy dziennie,
– niedoinformowane – brak krytycznego kontekstu,
– sfrustrowane – ignorujące długie, nieprzeniknione aktualizacje,
– oczekujące krótkich informacji – czytające średnio przez 26 sekund.

Następnie zbudowaliśmy format, który to naprawia. Smart Brevity narodziła się w newsroomie i została udoskonalona w ponad 300 dużych i małych organizacjach. Rezultat: wyraźniejsze aktualizacje, szczęśliwsi czytelnicy.Nawet ten cytowany opis powstał z wykorzystaniem narzędzia Smart Brevity opartego o sztuczną inteligencję i trudno nie odnieść wrażenia, że w krótkiej formie podano w nim dosłownie wszystko, co jest potrzebne, by zrozumieć takie podejście do tworzenia treści.

Czytając ten opis, przypomniały mi się słowa Germana Frassy, jednego z twórców Relevo (więcej o tym projekcie w jednym z poprzednich wydań mojego newslettera). W trzech punktach opisał, czego nauczył się w Ameryce Łacińskiej budując produkty w branży mediów:

  1. Projekt zaczyna się od słuchania użytkowników.
  2. Słuchanie ich to nie robienie tego, co mówią, ale zrozumienie ich potrzeb.
  3. Jeśli zdecydowałeś się na produkt przed słuchaniem, nie słuchasz.

Na temat metody Smart Brevity napisano też książkę zatytułowaną “Smart Brevity: The Power of Saying More with Less”. Jej autorami są twórcy Axiosa i Politico: Roy Schwartz, Mike Allen oraz Jim VandeHei. Jak czytamy w jej opisie, “dzielą się swoimi transformacyjnymi metodami przebijania się przez hałas, aby ludzie zwracali uwagę na to, co najważniejsze”.Kilka miesięcy temu weteran dziennikarstwa Jim VandeHei opowiedział o tej innowacji podczas TEDx:

Jest jeszcze jedno nagranie, które bardzo polecam. To rozmowa, którą przeprowadziła Sarah Franklin wypytując w programie „Connections” Jima Vandeheia. Ten podzielił się kilkoma ciekawymi spostrzeżeniami.

Trzeba przyznać, że artykuły zredagowane z wykorzystaniem Smart Brevity są przejrzyste, zwięzłe i rzeczywiście zawierają to, co najważniejsze. Jasnym powinno być też to, że taka forma przekazu może się sprawdzić tylko w wybranym rodzaju dziennikarstwa. Jednak to na pewno nie jest wada. Przecież różnorodność to jedna z najlepszych rzeczy w branży mediów i dziennikarstwa.


Subskrybuj Bastian Lab Newsletter po więcej tego typu informacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.