Trwa wojna o uwagę – mówi CEO Axiosa Jim VandeHei.

Być może mignęła Ci informacja o tym, że Axios został kupiony przez Coxa za 525 milionów dolarów. Axios, czyli istniejące od 5 lat przedsiębiorstwo medialne, które stało się znane m.in. z innowacyjnego podejścia do opisywania historii.
Nie znajdziesz tam długich artykułów, raportów, esejów czy analiz, a krótkie, zwięzłe informacje, które pod każdym względem są uproszczone, a często połowa tekstu to wypunktowane bullet pointami zdania z krótką konkluzją na końcu.To celowy zabieg, który został wręcz opatentowany przyjmując nazwę Smart Brevity®. Można ją przetłumaczyć jako “Inteligentna zwięzłość”. To właśnie jeden z wyróżników tej marki, która zyskała bardzo dużą popularność.
Smart Brevity to innowacyjne narzędzie podawania wiadomości (w serwisie internetowym oraz w newsletterach), choć – można by rzecz – banalne w swej prostocie. Jednak nikt wcześniej nie wpadł na to, by stosować takie założenia na tak dużą skalę i jeszcze odpowiednio je opatentować tworząc z tego produkt eksportowy.Axios właśnie tak zrobiło. Na stronie axioshq.com czytamy:
Spędziliśmy lata badając dane, naukę i trendy konsumenckie i widzieliśmy, że większość ludzi to osoby:
– przytłoczone – sprawdzają wiadomości 70-400 razy dziennie,
– niedoinformowane – brak krytycznego kontekstu,
– sfrustrowane – ignorujące długie, nieprzeniknione aktualizacje,
– oczekujące krótkich informacji – czytające średnio przez 26 sekund.
Następnie zbudowaliśmy format, który to naprawia. Smart Brevity narodziła się w newsroomie i została udoskonalona w ponad 300 dużych i małych organizacjach. Rezultat: wyraźniejsze aktualizacje, szczęśliwsi czytelnicy.Nawet ten cytowany opis powstał z wykorzystaniem narzędzia Smart Brevity opartego o sztuczną inteligencję i trudno nie odnieść wrażenia, że w krótkiej formie podano w nim dosłownie wszystko, co jest potrzebne, by zrozumieć takie podejście do tworzenia treści.
Czytając ten opis, przypomniały mi się słowa Germana Frassy, jednego z twórców Relevo (więcej o tym projekcie w jednym z poprzednich wydań mojego newslettera). W trzech punktach opisał, czego nauczył się w Ameryce Łacińskiej budując produkty w branży mediów:
- Projekt zaczyna się od słuchania użytkowników.
- Słuchanie ich to nie robienie tego, co mówią, ale zrozumienie ich potrzeb.
- Jeśli zdecydowałeś się na produkt przed słuchaniem, nie słuchasz.
Na temat metody Smart Brevity napisano też książkę zatytułowaną “Smart Brevity: The Power of Saying More with Less”. Jej autorami są twórcy Axiosa i Politico: Roy Schwartz, Mike Allen oraz Jim VandeHei. Jak czytamy w jej opisie, “dzielą się swoimi transformacyjnymi metodami przebijania się przez hałas, aby ludzie zwracali uwagę na to, co najważniejsze”.Kilka miesięcy temu weteran dziennikarstwa Jim VandeHei opowiedział o tej innowacji podczas TEDx:
Jest jeszcze jedno nagranie, które bardzo polecam. To rozmowa, którą przeprowadziła Sarah Franklin wypytując w programie „Connections” Jima Vandeheia. Ten podzielił się kilkoma ciekawymi spostrzeżeniami.
Trzeba przyznać, że artykuły zredagowane z wykorzystaniem Smart Brevity są przejrzyste, zwięzłe i rzeczywiście zawierają to, co najważniejsze. Jasnym powinno być też to, że taka forma przekazu może się sprawdzić tylko w wybranym rodzaju dziennikarstwa. Jednak to na pewno nie jest wada. Przecież różnorodność to jedna z najlepszych rzeczy w branży mediów i dziennikarstwa.
Subskrybuj Bastian Lab Newsletter po więcej tego typu informacji.