Medialna prasówka

Medialna prasówka #2

Ostatni tydzień przyniósł nam mnóstwo ciekawych informacji ze świata mediów, dziennikarstwa oraz mediów społecznościowych.

W Polsce rozdano nagrody Grand Press, a na świecie eksperci i praktycy z branży mediów zastanawiają się, w jaki sposób ich świat będzie funkcjonował w 2018 roku. I nie mam na myśli wyłącznie zmian będących następstwem rozwoju technologii oraz wdrażania kolejnych rozwiązań do newsroomów, choć tych przykładów i dywagacji na podobne tematy jest, a przynajmniej takie odnoszę wrażenie, najwięcej.

W najnowszym zestawieniu nie brakuje ciekawostek i prawdziwego “mięsa”.

Zatem, owocnej lektury!


Dziennikarz Roku 2017 wybrany

Wojciech Bojanowski (TVN) został Dziennikarzem Roku 2017 za reportaż “Śmierć w komisariacie”, którego bohaterem jest Igor Stachowiak. Z decyzją jury można się zgadzać lub nie, ale należy przyznać, że zwycięzca wykonał ogromną pracę, by dotrzeć do materiałów i ludzi mogących rzucić nowe światło na sytuację, która miała miejsce w jednym z wrocławskich komisariatów.

Grand Press Digital 2017 dla Outriders

Takie projekty są przyszłością cyfrowego dziennikarstwa, a kiedy zostają nagrodzone tytułem Grand Press Digital, można tylko przyklasnąć i trzymać kciuki za niezwalniający rozwój w porównaniu z tym, jak wyglądał początek istnienia Outriders.

Jakość przede wszystkim

“Gazety muszą być wystarczająco dobre, żeby czytelnicy mogli za nie zapłacić” — mówi Jim Moroney, wydawca The Dallas Morning News. I kontynuuje:

W przypadku wydawców gazet ich rosnące płatne abonamenty cyfrowe będą miały najwyższy priorytet. Najmądrzejsi uświadomią sobie, że nikt nie zapłaci im za to, co czytelnik może dostać za darmo w innym miejscu. Przyjdzie czas, że redakcje przestaną być zmniejszane, aby mogły publikować wystarczającą ilość oryginalnego i odpowiedniego dziennikarstwa, mającego wartość za, którą się płaci.

Czy dobre dziennikarstwo wystarczy?

Molly de Aguiar, fundatorka Local News Lab, twierdzi, że nie. Jej zdaniem dziennikarze muszą słuchać czytelników, by byli przez nich słuchani. To w dużym skrócie. Jej artykuł znajdziecie pod linkiem. Gorąco polecam.

Social media się kończą?

Taką wizję snuje C.W. Anderson, asystent profesora w College of Staten Island i choć mam inny pogląd na to, co przedstawił, warto przeczytać. Przynajmniej z czystej ciekawości.

Słynny dziennik zamienia się w radio?

Podcasty przeżywają drugą młodość i coraz więcej redakcji zauważa w nich potencjał. Na przód wyścigu o słuchacza wysuwa się właśnie The New York Times, który wypuszcza na rynek natywny odtwarzacz audio, zaprojektowany specjalnie po to, by łatwiej i wygodniej można było słuchać audycji tworzonych przez dziennikarzy tego pisma.

Twórca Groupona na pomoc dziennikarzom

Skoro jesteśmy już w temacie audycji i mediów “pisanych”, warto wspomnieć o nowej inicjatywie Andrewa Masona, założyciela Groupona, który startuje z nowym projektem: “Descriptem”. To aplikacja, która ma służyć m.in. dziennikarzom w transkrypcji wypowiedzi.

Do Descripta wrzuca się plik dźwiękowy , na przykład nagranie podcastu, a narzędzie automatycznie spisze wypowiadane słowa. Każde z nich jest następnie przypisywane do odpowiedniego fragmentu nagrania. Pozwala to na montaż dźwięku z poziomu edytora tekstu. Skasowanie zdania sprawi, że zniknie ono z nagrania.

Obserwuj hashtagi na Instagramie

Nową i bardzo obiecującą funkcję wprowadził właśnie na rynek Instagram. To możliwość obserwowania hashtagów. Eksperci z branży mediów internetowych ochoczo zaczęli komentować tę opcję, a wśród ich opinii przeważają te pozytywne. Ja uważam, że na pewno zwiększy to interakcję między użytkownikami i znacząco przybędzie “serduszek” pod zdjęciami. Czy mam rację? Sprawdzę za rok o tej porze.

Bogaci częściej czytają prasę

A przynajmniej tak wynika z analizy przeprowadzonej przez Polskie Badania Czytelnictwa. Jak czytamy w raporcie: 54 proc. osób bogatych i 45 proc. zarabiających powyżej 5 tys. zł miesięcznie, czyta prasę przez co najmniej godzinę dziennie. Wyliczono również, że czytelnictwo największych tytułów prasowych w kraju jest kilkukrotnie większe wśród ludzi zarabiających ponad 5 tys. zł miesięcznie.

Dziennikarstwo maszynowe

Rewelacyjny tekst Francesco Marconiego, menadżera ds. strategii i rozwoju w Associated Press, który zauważa, że w 2018 roku po raz pierwszy to maszyny będą większymi konsumentami treści niż ludzie.

Ta zmiana będzie napędzana rosnącym wpływem inteligentnych urządzeń i Internetu rzeczy w ekosystemie informacji.

Co dalej z neutralnością internetu?

Mój entuzjazm dotyczący ewolucji dziennikarstwa, o którym czytałem w ostatnim tygodniu, przyćmiła informacja zza oceanu o tym, że “amerykańska Federalna Komisja Łączności zniosła zasady chroniące neutralność sieci”. Może to mieć konsekwencje, z jakich przeciętny “zjadacz transferu danych” nawet nie zdaje sobie sprawy. Pytanie, czy operatorzy i dostawcy internetu obiorą właśnie ten kierunek?

Murdoch sprzedał udziały Disneyowi

“Mysz połknęła lisa”. Sformułowaniami w tym stylu określa się w Stanach Zjednoczonych informację o przejęciu przez Walt Disney Company większości udziałów (wartych 52,4 mld dol.) w 21st Century Fox, a więc w globalnym koncernie telewizyjno-rozrywkowym kontrolowanym dotychczas przez magnata medialnego Ruperta Murdocha i jego rodzinę. Ja tymczasem zastanawiam się, jaka przyszłość czeka tego typu firmy i całe Hollywood w erze Netflixa.

10 najlepszych filmów o dziennikarstwie

Dla entuzjastów mediów, którzy nie stronią od kina, mam prawdziwy rarytas. A właściwie mają go autorzy The Washington Post, którzy pokusili się o zestawienie dziesięciu najlepszych filmów o tym zawodzie. Sprawdźcie, ile z tych pozycji znacie i zastanówcie się (podobnie, jak autorzy rankingu), co mówią one o dziennikarstwie.

Rok z fake newsami i prognoza na przyszłość

W dzisiejszym zestawieniu nie brakuje linków do artykułów Nieman Journalism Labu, ale ich autorzy w pełni zasłużyli na to, by rozpowszechniać te treści. Jednym z ciekawszych, moim zdaniem, tekstów w tym tygodniu jest ten o fake newsach oraz przewidywaniach dotyczących ich wykorzystania w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

Norwegia bez “FM”

Skandynawowie lubią prowadzić wyścigi w cyfrowym świecie. Szwedzi przodują w dziedzinie wdrażania najnowszych technologii do branży motoryzacyjnej, a Norwegowie poinformowali właśnie, że całkowicie przeszli na cyfrowy sygnał radiowy, rezygnując z dotychczasowego systemu jego emisji. Stali się tym samym pierwszym krajem na świecie, który tego dokonał.

Jak korzystać z anonimowych źródeł?

Krótki poradnik od Margaret Sullivan z The Washington Post na temat tego, w jaki sposób prawidłowo korzystać z anonimowych źródeł informacji. Ważna rzecz dla każdego, kto pracuje w dziennikarstwie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.